Skip to main content

Stockholm a okolie

Výlet za Lukášom do Švédska bol pre mňa celkom spontánny. Ak si dobre pamätám, tak SMS-ka o ceste do Stockholmu prišla ku mne od Evy, ako reakcia na moju SMS, že som zoštátnicoval. Bol som vtedy práve v kolibe pod matfyzom s čerstvými magistrami a magisterkami.
Potešil som sa tomuto výletu velice i zohnal som si o pár dní nato letenku od Ryanairu (BA - Stockholm Skavsta).

1. deň - 20. júla 2010 - utorok

Stretol som sa s Maťou v meste, kde sme si dali obed a potom sme sa doviezli na letisko z autobusovej stanice lukratívnym Shuttle Busom za 1 €. Na letisku nás čakal Lukáš a o chvíľu prišla aj Eva s mamou. Eva nezaplatila za batožinu, tak som jej vzal spacák a dáke iné vecičky do svojho batoha. Celkom sa to zmestilo, takže pre dvoch stačí možno iba jedna batožina.
Nezanedbateľným doplnkom k výbave bolo moje kašmírové sako. Dostal som ho asi pred dvoma rokmi a bolo mi dosť veľké. Krajčírka mi ho predtým zmenšila ako sa jej dalo. Stihla to na poslednú chvíľu. Cítil som sa v ňom o dosť lepšie a tešil som sa, že si ho môžem vziať na cestu. Vtip bol totiž v tom, že z vnútornej strany bola nášivka - Christian Berg Stockholm. Keď som si ju prvý raz všimol, povedal som si, že si toto sako vezmem keď pôjdem niekedy do Švédska. A tá chvíľa prišla.

Rozlúčili sme sa na letisku, prešli kontrolou, kde mi vyhodili nový šampón (> 100 ml) a preskenovali boty. Vonku bolo hrozne teplo a tak sme ešte pred odletom vypili všetku vodu. Let bol fajn, trocha som si pospal a už sme pristávali. Vedel som, že neletíme priamo do Stockholmu a tak sme pristáli v nejakej dedine menom Nyköping 100 km od mesta. Lukáš už kúpil lístky na autobus, takže bezstarostne sme sa odviezli priamo až do centra Stockholmu (a Eva nemala stále nič na pitie).

Na T-Centralen sme si kúpili 7-dňové MHD karty asi za 30 €. Nasadli sme na vlak k Lukášovi (vlaky sú na veľmi dobrej úrovni, podobne ako všetko ostatné). Krátky sightseeing domu, sprcha, postel, spánok.

2. deň

Doniesol som si z domu Lidlovské toasty, maslo a Popradský zelený čaj. To boli moje prvé raňajky. Lukáš - pracovitý doktorand - šiel pracovať a my s Evou sme mali na pláne okukať mesto. Treba povedať hneď, že náš pôvodný plán nevyšiel. So sebou sme mali free-mapu a sprievodcu Švédsko od Lonely Planet (3. vyd. 2006).
Tradičným vychádzkovým bodom bola stanica T-Centralen. Prešli sme sa po ulici a zabočili do kostola Klara kyrka. Vo vnútri ma úplne dostala organová hudba (pripravoval sa koncert). Prešli sme sa znova ku stanici a kúsok od nej sme navštívili radnicu - Stadshuset a prešli do starého mesta - Gamla Stan. Popozerali sme kostolíky (Riddarholmskyrkan - hrobka kráľov), uličky, obchodíky a prišli sme do najstaršej pekárne-cukrárne v Stockholme - Sundbergs Konditori. Asi za 9 € sme dostali výborné menu, malinovku a kávu. Kaviarní bolo v Stockholme strašne veľa a na každom kroku.
Pomotali sme sa na Stortorget, nakukol som do Nobelovho múzea a šli sme ďalej. Cez veľké námeste Sergels torg sme sa vydali pozrieť obchodnú ulicu Drottninggatan. Aj sme mali VEĽKÉ oči, našli sme fajn veci, ale kúpili sme akurát čerešne (a nejaké tričká). Vedeli sme, že sa sem ešte v iný deň môžeme vrátiť.

Po výlete mestom, sme boli unavení a stretli sme sa s Lukášom na KTH. Stavili sme sa v potravinách, aby sme videli, že sa tu žije naozaj draho, kúpili sme nejaké potraviny a švédske pivo.

3. deň

Znova s Evuškou v meste. Začali sme ho v kaviarni pri radnici, kde sa nám z ničoho nič rozpadol stôl.
Tentokrát sme Gamla stan prešli durch na juh do Slussenu. Vyšli sme na vyhliadku Katarinahissen, kde sme si obzreli staré mesto z iného uhla.

Naša ďalšia zastávka bola vo Vasa múzeu. V tomto múzeu je vystavená loď Vasa, ktorá sa potopila po pár metroch ako opustila prístav. Veľa z nej sa zachovalo vďaka konzervácii na morskom dne a vďaka šikovným vedcom, ktorý na jej zachovanie používajú najmodernejšie technológie, že by mohli popri tom vynájsť aj liek na rakovinu. Napr. s vysokou pravdepodobnosťou vedia určiť akými farbami boli natreté sochy na korme. A to len z chemickej analýzy rozpadnutého dreva. Múzeum má veľa poschodí a okrem toho, že sú jednotlivé úrovne venované tejto lodi, sú spomenuté aj okolnosti za ktorých bola postavená. Z kostí námorníkov vytvorili rekonštrukcie tvárí, zachovalo sa oblečenie, náradie z kuchyne a pod. Fascinujúci je aj proces ako vyťahovali loď z vody a to postupne počas niekoľkých rokov. Expozícia je veľmi rozsiahla a pre každého. Jedno z najlepších múzeí kde som bol.

Eva furt vymýšľala, že sa dá ostrihať. Hľadala každý deň nejaké kaderníctvo. Prešlo ju to až na letisku o pár dní neskôr, keď sme leteli domov.

4. deň

Piatok si vzal Lukáš voľno a šli sme výletiť do Uppsaly. Kúpili sme lístky cez internet, nalodili sme sa do zvonka starého vlaku a vyrazili sme. Mesto nepôsobilo rušným dojmom. Asi sa zaľudní až pri začiatku semestra, keď začne škola. Zo stanice sme šli na kávičku do eko-kaviarne, ktorá bola zavretá a tak sme našli inú.
Pokračovali sme do najväčšieho kostola v škandinávii - Uppsala domkyrka. Skutočne bol impozantný. Tehly, z ktorých bol postavený, mu dodávali škandinávsky vzhľad. Veľa nápisov bolo v švédštine, teda z histórie som si nič moc nevzal.

Prešli sme do botanickej záhrady, kde bolo celkom fajn miesto na jedenie. Kúsok odtiaľ je múzeum evolúcie, ale bohužiaľ vtedy bolo zavreté. Vrátili sme sa do mesta pozrieť slávnu Univerzitu v Uppsale. Našli sme jej hlavnú budovu, kde tuším nebolo živého človeka, ale bola krásna. Najmä jej prednášková sála.
Z mesta sme si vzali bus do Gamla Uppsaly, kde sme pozreli kostolík, miesto, kde Ján Pavol II. slávil v roku 1989 omšu (konajú sa tu púte), tri kopce a hádzali sme si frisbee disk.
Uppsala je celkom pekné mesto, ale bolo trocha nudné.

Večer sme šli do klubu Fabriken. Headliner bol Youngster, ale veľmi mi to nič nehovorilo. Okrem drahého piva tam mali aj ping-pongový stôl. Atmosféra klubu bola dobrá, aj ľudia celkom. Hudba bola raz skvelá, potom zase dosť slabá. V každom prípade som sa v tú noc veľmi nevyspal.

5. deň

Na víkend sme mali v pláne kempovať na ostrove Utö. Cez týždeň bolo skvelé letné počasie, no teraz sa začalo kaziť a podľa predpovede malo už dnes pršať. Stan sme teda nevzali a šli sme na jednodňovku.

Autobusom sme prišli do Söderby (tu som stratil svoju čiapku z Pohody 2009). Nalodili sme sa na loď a plavili po Baltskom mori. Už počas plavby sa dosť zatiahlo a čakali sme čo bude. Dali sme si tradične kávu, pospali si. V prístave to už vyzeralo, že začne prsať a tak žačalo pršať. Utiekli sme do reštaurácie, kam všetci, a dali sme si menu. Po mojom príchode z toalety som zistil, že nemám foťak (v ten deň som zabúdal na niečo stále = málo spánku).
Vrátil som sa a čakal, až niekto vyjde von. Vyšiel vysoký chlap a keď ma zbadal, hneď mi podával môj foťák. Napadlo ma, že si asi pozrel nejaké foto na toalete, keď spoznal moju tvár. Zistili sme, že on si pozrel asi 200 fotiek. Neviem čo tam hľadal, na toalete bol dosť dlho.

Prešli sme na druhú stranu ostrova a vykúpal som sa s Lukášom v sladko-slanej vode. Našli sme peknú kamennú pláž a nedalo sa jej odolať aj keď trocha mrholilo. Plaž - kopa veľkých kameňov - bola veľmi šmykľavá a tak Lukáš vnikol do vody poľahky padajúc ako prvý.
Keď sme vyšli z ľadovej vody, začalo pršať aj naozaj. Išli sme cez lesy na ďalšiu pláž a potom späť k prístavu.

Lukáš pred pár dňami pustil skladbu Dr. Alban - Sing Hallelujah. Pustili sme si ju pár-krát, ale až tu na ostrove sme ju spoločne s Lukášom dokázali dostatočne prežiť na vlastnej koži.

Ochladilo sa a keďže Eva nemala so sebou dostatok teplých vecí, požičal som jej niečo zo svojho. Vonku na lavičke som zbadal čiernu deku a nikoho naokolo. Tak som si ju vzal, aby som neprechladol a zohrievala ma až k Lukášovi. Odvtedy ju nosím so sebou keď sa dá.

6. deň

Dospali sme piatok a zmysleli sme si uvariť nedeľný obed - plnenú papriku s köttbullar a ako prílohu sme podávali zemiakové pyré. K tomu káva so zmrlinou. Poobede návšteva najväčšej IKEA na svete.

Večer sme sa prešli znova po starom meste. Pri Slussene sme si dali jedno pivo a druhé v Irish Pube v Gamla stane. Veselo sme šli na stanicu a neviem ako sa mi podarilo odfotiť radnicu v noci.

Stadshuset

7. deň

V pondelok sme zostali znova bez Lukáša a šli sme na nákupy do mesta. Inak v Stockholme je možno úplne zbytočné si brať so sebou hotovosť alebo meniť peniaze. Všade sú terminály na karty. Ja som používal Maestro a VISA Electron takto celý týždeň. Keď sme nakúpili, obzreli sme si parlament, prístav a posedeli ešte v Gamla stane. Pekný zážitok som mal z hudobníkov, ktorý na dychových nástrojoch hrali ABBU.

Poobede sme išli na menší výlet do kráľovského sídla Drottningholm. Neboli sme vo vnútri, prešli sme sa po pekných zelených záhradách. Záhrady sú rozľahlé a sú v nich voľne sa pohybujúce zvieratká. Tu sme sa stretli s Lukášom a šli sme večerať.

8. deň

Ráno sme sa zbalili, najedli a vypadli. S Lukášom sme sa rozlúčili na stanici a nastúpili sme do busu smerom Nyköping. Otrieskali sme posledné švédske drobáky na sladkosti a kávu. Eva si zabudla pri RTG kontrole pas a keď sme už mali prejsť poslednou kontrolou, znelo jej meno v rozhlase na letisku. Dal som si salmiakovú žuvačku, aby som si ešte pripomenul náš pobyt a nastúpili sme do lietadla.
Šťastne a spokojne sme doplávali a doma na letisku ma čakalo príjemné prekvapenie :-). Mal som večeru v bratislavskej IKEA.

Comments

Popular posts from this blog

Windows 7 RC Ultimate on HP Compaq nx6110

I have never tried Vista on my laptop, because it is well suited for WinXP and I don't like Vista. But what if you can download the new Win 7 RC for free? I'm using Windows XP since I have bought my old laptop HP Compaq nx6110 (1,4 Ghz Celeron M, 768 MB RAM). WinXP runs on this laptop really fast and smoothly, but I have turned every "eyecandy" off and it looks like old Win95 now. But I like this neutral look. Last week I was closed in my room for two days installing and trying different Linux distributions. After this time I ended with Arch Linux installed on my hard drive - system was stable and either WiFi worked well. Then I realized, that I have spent so much time and done nothing useful. So I decided to work with WinXP and don't bother with other OS (like 2 weeks with Mac OS X a month ago). But NO. Incidentally I got to this website and started immediately download the iso image. The download process ran in Java and I had download speed about 800 KB/s, tha

Yamaha S08 - sticky keys repair

My keyboard Yamaha S08  suffered from several "sticky keys" disease already a year, perhaps more. That saying, I am pretty bad piano player. However, I like to have my devices fully functional for any cases. I have found a very helpful guide , but with no photos. I made some for better visualization of the repair. First, I unfastened all screws from both sides: Second, I unfastened all screws from a wooden base plate which were holding the part with electronics. Then I unfastened the golden screws holding the whole keyboard to the wood. The keyboard was now accessible from both sides. The last step is described in the following video. It was just removing the sticky keys and reinserting them without a metal spring coming inside. The end of the metal spring has been left outside of the key: So far it works well!

... Shenandoah River

“Almost heaven, West Virginia Blue Ridge Mountains, Shenandoah River”   John Denver: Take Me Home, Country Roads Shenandoah National Park is relatively close to NYC. It was May and we already knew that we were moving to Boston at the beginning of June. We only had a couple of weeks to visit this park by car since the distance from Boston would be too ... distant. Sure, there was a lot to pack and do but the mountains simply couldn’t wait. We hit the road early in the morning on May 22nd. The visit of West Virginia was not optional. We made a stop at Harpers Ferry.  We had dinner at a restaurant along the river and of course we made a quick stop at the Appalachian Trail Visitor Center (unfortunately it was closed due to COVID). Harpers Ferry was a beautiful quintessential small town with historical landmarks. At the end of the day we built our tent in Low-Water Bridge Campground . The Shenandoah river was flowing right next to our tent but we were so tired that we did not end up going