Skip to main content

Web Site Story - www.diador.sk

História


O tom ako vznikla prvá webová stránka Diadoru veľa neviem. No podľa jednej pradávnej legendy bola stránka Diadoru - www.diador.sk, prvá webstránka o diabete na Slovensku. Videl som verziu približne z roku 2004. V čase, keď som sa stal členom Diadoru spolu s diagnózou DMT1 (október, 2004). Bola to taká bielo-modrá jednoduchá stránka so základnými informáciami. Pamätám sa, že tam fungovalo fórum a to bolo v tej dobe bez spoločenských sietí dosť populárne a dali sa tam nájsť užitočné informácie.

Neskôr vznikla novša verzia, (asi okolo roku 2009?). Tá bola už navrhnutá cez redakčný systém (CMS) joomla 1.7, ktorý mal potenciál, aby stránka mohla rásť ďalej. Dizajn stránky bol tiež na dobrej úrovni. Bohužiaľ ho asi málo ľudí dokázalo využiť, pretože sa stránka vyvíjala veľmi pomnaly. Jessy mi ponúkla spravovať galériu a rýchlo som zistil, že je v tom systéme neporiadok. Vtedy som prvý raz videl systém joomla aj z pohľadu administrátora. Dosť vecí tam nefungovalo. Nahral som tam zopár fotiek z diadoráckych akcií, ale už vtedy ma trocha štvalo ako to celé vyzerá.

Približne v tom čase som založil skupinu Diador na facebook-u (FB). Na FB sa registrovalo čoraz viac ludí, ktorých som poznal z Diadoru. Neskôr som dal administrátorský prístup Jessy, pretože som sa tomu už nestíhal venovať. Približne v tom čase som odišiel študovať do Viedne. Táto verzia komunikácie cez FB sa celkom uchytila, skupina má teraz už vyše 450 členov. Veľmi dobrú skupinu založil na FB Ivan s názvom  DIABETICI(a ich rodina, kamarati, priatelia....) PODPORTE SAMI SEBA , ktorá je v súčasnosti snáď ešte populárnejšia. Relatívne ľahká prístupnosť, možnosť tvoriť udalosti a galérie spravili z FB skupiny Diador hlavné virtuálne miesto na vymieňanie informácií medzi členmi. Stránka Diadoru tak zostala trocha nepovšimnutá a jej účelom bolo skôr poskytovanie základných informácii o členstve, pobytoch, schôdzach a kontak na výbor.
Nevýhodou FB skupiny však zostávajú niektoré vlastnosti spoločenských sietí vo všeobecnosti - nutná registrácia (na FB nie sú všetci), nemožnosť meniť dizajn a niektoré obmedzenia týkajúce sa obsahu (napr. kategorizácia príspevkov, hľadanie, ... – niektoré z týchto vlastností sa postupne menia).

Preto sme spolu s Jessy a ďalšími členmi oprášili v roku 2012 myšlienku prerobiť a zmodernizovať stránku do podoby, aká vyhovuje potrebám členov a diabetikov všeobecne a aby si tam členovia Diadoru pripadali “ako doma”.

Tak som sa na to teda dal, aj keď som vedel, že to nebude ľahké a vezme mi to dosť času. Myslím, že som sa do toho pustil niekedy na jeseň 2012. Chcel som, aby CMS ostala joomla, ale na novšej verzií a s rozdielnym a modernejším dizajnom, ktorý sa bude dať ľahko prispôsobovať. Začal som teda hľadať ľudí, ktorí by mi s tým vedeli pomôcť, pretože som s týmto nemal skúsenosti. Mal som zopár tipov, ale ani jeden z mojich kontaktov nevedel pracovať s joomla. S pomocou kolegyne Lenky sme našli človeka, ktorý sa tým živí a bol mi ochotný pômocť. Nechcel som to zadarmo a potreboval som človeka, ktorý to bude brať vážne. A ten človek sa volal Vlado.

Najskôr sme sa pozreli na vtedajšiu stránku a zistili sme, že by bolo lepšie ju spraviť odznova ako opravovať starý systém. Začal som experimentovať s novým systémom s joomla 2.5 na svojom počítači offline, aby sme ho potom mohli neskôr nahrať na server v použiteľnom stave. Potrebovali sme však prístup na web hosting. Bohužiaľ po dlhých týždňoch sa mi nepodarilo kontaktovať vtedajšieho administrátora webhostingu, kde bežali predchádzajúce verzie stránky a získať funkčný prístup do koreňového adresára. Mezitým som cestoval kvôli práci a aj kvôli zábave po Európe a USA. To už bola zima 2012.

Vlado mi poradil nový webhosting, ale bolo potrebné to prebrať na výbore Diadoru. So všetkými úradnými a inými záležitosťami mi pomohla vždy skvelá Katrina, ktorá má prehľad vo všetkom. Medzitým som mal už offline verziu stránky s dizajnom Vertex od Shape5. Tento dizajn som googlil niekoľko týždňov, kým som ho našiel. Bol celkom podľa mojich predstáv. Jednoduchý a modulárny. Dohodli sme sa na novom web-hostingu u spoločnosti gigahosting. Vychádzalo to ako najlepšie riešenie v pomere cena-výkon. A hlavne žiadne “kamarátske” neprehľadné zmluvy a dohody. Myslím, že to bol už február 2013.

Transfer na nový webhosting prebehol celkom hladko. Podpora zo strany webhostingu bola veľmi dobrá. Komunikoval som s nimi cez ich online webového klienta a vyriešili sme všetko rýchlo a hneď. Stratégia bola najprv presunúť pôvodnú stránku na nový hosting bez vizuálnych zmien. Keď už som mal kontrolu nad serverom, mohol som experimentovať a nahrať moju offline verziu do pracovnej subdomény. Volala sa web2.diador.sk.

Vertex má pekný dizajn, ale nechcel som ho nechať tak ako je. Chcel som ho zmeniť, aby mala stránka svoj vlastný vzhľad a rozloženie. Bolo treba ísť trocha aj do kódu a trvalo mi nejaký čas, kým som sa v ňom vyznal. Skvelé však bolo, že som už mohol pracovať online a niektorí členovia mali možnosť sledovať vývoj prác na stránke.

Počas leta som sa stránke veľmi nevenoval, ale napriek tomu bola v auguste 2013 hotová verzia, ktorá sa už celkom podobá na súčasnú stránku (marec, 2014). V podstate celé leto som riešil nové bývanie v Rakúsku alebo na Slovensku a to ma obralo o veľa voľného času. Musel som často cestovať a to hlavne v septembri kvôli bytom v Bratislave. A tak sa stalo, že som stránku zanedbal a Diador sa rozhodol nájsť nové sily. Bolo to dobré riešenie v tejto situácií, akurát sa mi neveľmi páčila predstava, že by niekto začal meniť dizajn a funkčnosť vtedajšieho prototypu na ktorom som už dlhšie pracoval. Našťastie dostal stránku na starosti Majo, ktorý sa na/vo webe vyzná a jeho nápady a práca nezničila čo som spravil ja, práve naopak. Spolu sme stránku dokončili do ďalšieho použiteľného formátu začiatkom roku 2014.

Celkom fajn bolo, že už som býval v Bratislave a tak sme sa mohli stretávať aj osobne. Majo pridal do CMS modul na galériu, kalendár s udalosťami a kopec opráv a zlepšení. Hlavne prístup a práva pre redaktorov. To je niečo čo veľmi chýbalo v predchádzajúcom CMS. A tak vznikla subdoména web3.diador.sk.
Vytvorili a prerobili sme štruktúru kategórií a článkov. Majo pridal prvé fotografie a pracne naskenoval celú kroniku Diadoru. Pridal som modul na prehrávanie videí v Adobe Flash a videá zo ZRP. Monika, Veronika a ďalší členovia pridali prvé dokumenty a aktuálne udalosti Diadoru, ktoré stránke dodali funkčnosť a priviedli k životu. V podstate sme s Majom už len vychytávali muchy, ktoré nemali výraznejši vplyv na dizajn a funkčnosť.

Posledný polrok sme s spolu s Majom opravovali chyby a hľadali riešenia, ktoré asi zostanú skryté pred očami návštevníka, no zabrali veľa nášho času. Vo febrúari mala už stránka väčšinu dôležitých informácií pre členov a iných návštevníkov. Preto bolo na čase presunúť pracovný web3 na oficiálnu doménu www.diador.sk a predchádzajúcu verziu uložiť na www.old.diador.sk, ktorá je stále verejne dostupná. S transferom stránok nám pomohol Vlado a tak 5.3.2014 bola na doméne www.diador.sk spustená nová stránka. Po asi 1,5 roku sa to nakoniec podarilo. Vývoj stránky samozrejme nekončí. Je ešte niekoľko vecí, ktoré treba vyriešiť, ale tie chod stránky neohrozujú. Ja dúfam, že tento web pokryje všetky potreby Diadoru a jej členov a bude užitočným informačným miestom pre pomoc ľuďom s diabetom.

Prečo tak stránka vyzerá?


Vertex od Shape5 je už hotový minimalistický a dynamický web design dostupný zadarmo. Pôvodne je čierno-biely. Túto farebnú schému som chcel zmeniť jednak preto, že ak by zostala rovnaká, nebola by veľmi originálna. Dokopy som snáď vyskúšal asi tucet rôznych schém - dvojfarebných aj trojfarebných. Na webe existujú dobré nástroje na výber komplementárnych farieb. Napokon som zvolil odtiene sivej. Prečo fádne sivé? Pretože som chcel, aby na stránke vynikol obsah a nie samotná stránka. Chcel som, aby návštevníkovu pozornosť upútal obrázok (napr. plagát nejakej akcie), farebná fotografia alebo zvýraznený text. Pri príliš výrazných farbách webu by sa takéto zmeny stratili. Na druhej strane som ju nechcel nechať bielu, pretože biela ťahá oči a zvyšuje kontrast. Odtiene sivej boli preto podľa mňa dobrý kompromis.

Logo Diadoru ostalo rovnaké, pretože to je jeho oficiálny design. Zmenil som však trocha jeho farbu. Má (veľmi podobnú) farbu akú má modrý kruh - symbol diabetu.

Design stránky sa dá ľahko prispôsobiť pomocou modulov, ktoré sa dajú zapnúť alebo vypnúť podľa potreby na rôznom mieste na stránke. To sa ukázalo ako celkom praktické pri rozhodovaní o vlastnostiach a rozložení rôznych typov podstránok.


Martin
Napísané počas niekoľkých ciest vo vlaku Viedeň - Bratislava a späť, apríl 2014


PS: Termín sociálne siete som na základe krátkej úvahy o slovenčine od kamarátky Stanky zmenil na spoločenské siete.

Comments

Popular posts from this blog

Yamaha S08 - sticky keys repair

My keyboard Yamaha S08  suffered from several "sticky keys" disease already a year, perhaps more. That saying, I am pretty bad piano player. However, I like to have my devices fully functional for any cases. I have found a very helpful guide , but with no photos. I made some for better visualization of the repair. First, I unfastened all screws from both sides: Second, I unfastened all screws from a wooden base plate which were holding the part with electronics. Then I unfastened the golden screws holding the whole keyboard to the wood. The keyboard was now accessible from both sides. The last step is described in the following video. It was just removing the sticky keys and reinserting them without a metal spring coming inside. The end of the metal spring has been left outside of the key: So far it works well!

Windows 7 RC Ultimate on HP Compaq nx6110

I have never tried Vista on my laptop, because it is well suited for WinXP and I don't like Vista. But what if you can download the new Win 7 RC for free? I'm using Windows XP since I have bought my old laptop HP Compaq nx6110 (1,4 Ghz Celeron M, 768 MB RAM). WinXP runs on this laptop really fast and smoothly, but I have turned every "eyecandy" off and it looks like old Win95 now. But I like this neutral look. Last week I was closed in my room for two days installing and trying different Linux distributions. After this time I ended with Arch Linux installed on my hard drive - system was stable and either WiFi worked well. Then I realized, that I have spent so much time and done nothing useful. So I decided to work with WinXP and don't bother with other OS (like 2 weeks with Mac OS X a month ago). But NO. Incidentally I got to this website and started immediately download the iso image. The download process ran in Java and I had download speed about 800 KB/s, tha

Our Wedding

“When you realize you want to spend the rest of your life with somebody, you want the rest of your life to start as soon as possible.”  When Harry Met Sally... (1989) In the midst of a global pandemic, when the future was so uncertain, we knew that it wouldn’t be a traditional wedding.  Our wedding planning all started months ago in our small Upper West Side studio apartment. We began planning our wedding together the day after we got engaged (but if you know anything about Mia, you would know that she had really been planning her wedding day since she was a little girl). Without all the answers and with a lot of moments of “wait..., what!?”, we began planning the day that would mark the beginning of our lives together. And like in the movie quote, we both agreed that we wanted that day to start as soon as possible, before the situation with COVID-19 in New York, and in the world, got worse. Truth be told, the process was anything other than what we expected wedding planning would look